
Het Missionair Overleg Heerlen heeft zijn wortels in de jaren ’70 van de vorige eeuw.
Toen werd in vele dekenaten en ook in het dekenaat Heerlen een zgn. Dekenale Functiewerkgroep Wereldkerk opgericht, waarin de parochiële missiegroepen, vaak MOV (Missie, Ontwikkeling, Vrede) genoemd, samenwerkten.
Sinds 1978 werkten de vijf Dekenale Functiegroepen op hun beurt weer samen in de Werkgroep Vastenactie Oostelijke Mijnstreek.
Het ging daarbij om de zogenaamde ‘landelijke’ Vastenactie, die los stond van het bisdom Roermond en de toenmalige bisschop Gijzen.
Vanaf 1998 zijn de twee Vastenactie in Limburg, de Bisschoppelijke Vastenactie Nederland en de bisdommelijke Vastenactie bisdom Limburg, weer gaan samenwerken.
Op initiatief van de dekens in Parkstad is in oktober 1998 een bijeenkomst belegd, waarvoor parochies en missiegroepen zijn uitgenodigd.
Uit dit initiatief ontstond het Missionair Overleg Parkstad, waaraan aanvankelijk naast uit Heerlen ook parochies en groepen uit onder meer Voerendaal, Landgraaf en Kerkrade aan meewerkten.
Het Missionair Overleg Parkstad was in die jaren een overlegorgaan, waarin ideeën en ervaringen over missionaire acties werden uitgewisseld en ook een aantal gezamenlijke acties werd georganiseerd, zoals een jaarlijkse Vastenactie-pelgrimstocht, studiedagen, centrale openingsavonden Vastenactie en gedurende een paar jaren ook acties voor een gezamenlijk eigen Vastenactie-doel.
Ook werkte het MOP samen met de parochie H. Joseph Heerlerbaan bij activiteiten zoals de jaarlijkse bedevaart naar pater Karel in Munstergeleen, de Kroedwusj-wandeling en IVN-wandelingen.
De laatste paar jaren beperkte de samenwerking zich tot parochies uit Heerlen. Vandaar dat de naam veranderd is in Missionair Overleg Heerlen.
Feitelijk bleef de samenwerking beperkt tot parochies uit het cluster Heerlen-Zuid, die in clusterverband al genoeg contact met elkaar hebben.
Vandaar dat nu het besluit is genomen om het Missionair Overleg Heerlen op te heffen.