
Op 1 juli werd de afschaffing van de slavernij in Suriname herdacht.
Over Keti Koti
Keti Koti is een Surinaamse term voor gebroken ketenen en markeert een moment in de afschaffing van de slavernij, namelijk het ingaan van de emancipatiewet op 1 juli 1863.
De daadwerkelijke afschaffing van de slavernij in de Nederlandse kolonies is echter verspreidt over meerdere momenten.
De Rode Slavernij (van de inheemsen in Suriname die allereerst tot slaaf gemaakt werden) eindigde met een verdrag in 1686.
Surinaamse Marrons verkregen hun vrijheid en bijbehorende vrijstaat bijvoorbeeld op 10 oktober 1760.

In Nederlands-Indië eindigde de slavernij officieel in 1860. De tot slaafgemaakten die op 1 juli 1863 vrij werden mochten de Surinaamse plantages pas tien jaren later verlaten toen zij vervangen werden door Hindostaanse en Javaanse contractarbeiders.
Op het Nederlands Indische eiland Samosir werden slavernijpraktijken pas afgeschaft in 1914.
Er zijn verschillende namen voor de herdenking en viering van de afschaffing van de slavernij:
Op de Nederlandse Antillen wordt het betiteld als Emancipation Day en Dia di Bandera op Curaçao.
In Suriname wordt de viering Keti Koti (“Gebroken Ketenen”) genoemd.

